Δεκέμβριος 2008: 10.000.000 εμπρηστές στην Ελλάδα

322307210_a9c89ce299_o

Όλοι μας γνωρίζουμε τι συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες στην Ελλάδα, με αφορμή την εν ψυχρώ δολοφονία Έλληνα πολίτη από «όργανο της τάξης». Και η λέξη «αφορμή» δεν έχει επιλεγεί καθόλου τυχαία. Αυτή η αποτρόπαια πράξη αποτέλεσε μόνο την σταγόνα που ξεχύλισε το ποτήρι, σε μια κοινωνία που έχει αποδεχθεί οριστικά, τόσο την αστ(υνομ)ική καταδυνάστευση, όσο και τις υπόλοιπες – εξουσιαστικού τύπου – επιταγές του κρατικού μηχανισμού. Τα αίτια λοιπόν, βρίσκονται βαθιά ριζωμένα στην παρατεταμμένη πολιτική αδράνεια του Ελληνικού λαού, ο οποίος, πολύ βολικά, θυμάται να αφυπνίζεται (και αυτό όχι πάντα) μόνο σε περιόδους έντονων αναταραχών. Μάλιστα, αυτή η αφύπνιση είναι μόνο παροδική, γιατί δεν βασίζεται σε αυτοκριτική και προσωπική ανάληψη των αναρίθμητων ευθυνών μας, παρά μόνο σε εξαπόλυση σκληρών κατηγοριών προς όλες τις κατευθύνσεις πλην της σωστής, δηλαδή αυτής του εαυτού μας. Στην ουσία δηλαδή, πρόκειται για αντανακλαστική αντίδραση των αμέτρητων (μη συνειδητών στους περισσότερους) τύψεων που αισθάνεται ο καθένας από εμάς, απέναντι στο γεγονός.

Αυτή την τάση, την ονομάζω «Ανάγκη Εξαγνισμού». Απ’ ότι έχετε σίγουρα παρατηρήσει από την στοιχειώδη έκθεση σας στα ΜΜΕ, αυτή εκφράζεται κυρίως μέσω: οργής και λύπης και υπό την μορφες: «έντονης ετερο-κριτικής», «έκφρασης συλληπητρίων», «φαινομένων βίας» και σπανίως (έως ποτέ!) υπό την μορφή «αυτο-κριτικής». Από όλες αυτές τις εκφράσεις, θα σταθώ στη (δικαιολογημένη) βία που προκάλεσε το γεγονός και που πολλοί αποδίδουν (εσφαλμένα) στην – όπως την αποκαλούν – ‘καταστροφική μανία των «Αναρχικών»’…

Σε αντίθεση με την τερατώδη άγνοια των περισσοτέρων, ο «Αναρχισμός» απότελεί ένα οικονομικό-κοινωνικό-πολιτικό (ΟΚΠ για συντομία) σύστημα – όπως ακριβώς είναι ο Καπιταλισμός, ο Σοσιαλισμός και ο Κομμουνισμός – που στοχεύει (όπως και όλα τα ΟΚΠ συστήματα) στη βελτίωση της κοινωνίας. Παρ’ όλα αυτά, για λόγους πολιτικής φίμωσης, δημοσιογραφικής προπαγάνδας, αλλά και εκτεταμένης παραπληροφόρησης, η λέξη «Αναρχία» έχει γίνει συνώνυμη της καταστροφής και της εγκληματικότητας. Φύσικά, όποιος πιστεύει κάτι τέτοιο, μόνο τον εαυτό του προσβάλλει, μιας και μία απλή ετοιμολογική ερμηνεία της λέξης, μας δειχνεί ότι Α(ν)αρχία σημαίνει έλλειψη άρχουσας τάξης. H βασική ιδέα του αναρχισμού είναι αυτό που λέει η ίδια η λέξη: Να δημιουργηθεί μία αυτο-διοικούμενη και αυτο-οργανωμένη κοινωνία, χωρίς την ύπαρξη κυβερνητικού ή άλλου οργανισμού ελέγχου. Για παράδειγμα, η αστυνόμευση είναι από τους βασικούς θεσμούς που καταργεί, επειδή διαθέτει εναλλακτικούς/εσωτερικούς τρόπους για να λύνει τις διαφορές της.

Δεν θα σταθώ περαιτέρω σ’ αυτούς τους τρόπους, που όπως σε όλα τα ΟΚΠ συστήματα επιδέχονται κριτική και αμφισβήτηση. Η ουσία όμως είναι, πώς αυτοί οι τρόποι υπάρχουν για να δώσουν λύση και όχι για προκαλούν ‘αψυχολόγητες’ καταστάσεις βίας και αναταραχών. Οι τελευταίες αυτές καταστάσεις είναι μόνο αποτέλεσμα της αναπόφευκτης εκατέρωθεν σύγκρουσης του «Αναρχισμού» με τον σύγχρονο «Καπιταλισμό». Δεν γίνεται να έχουμε πάνω από ένα ΟΚΠ σύστημα. Έτσι μοιραία, το ένα σύστημα πολεμάει το άλλο με το εκάστοτε επικρατόν σύστημα να είναι ο (προσωρινός) νικητής αυτής της βίαιης σύγκρουσης η οποία συνεχίζεται επ’ αόριστον. Συνεπώς, η βία που προκαλούν οι οπαδοί του Αναρχισμού στη σημερινή κοινωνία, δεν είναι τίποτα παραπάνω από αυθόρμητη αντίδραση στα πυρά τα οποία ήδη δέχονται από την τελευταία. Κάτι σαν την τέχνη του Graffiti. Είναι καταστροφή ή δημιουργία? (Για εκτενέστερες αναλύσεις, μπορεί κανείς να ανατρέξει στις γραφές των πρωτεργατών του αναρχισμού: Pierre Proudhon και Mikhail Bakunin ή στον σύγχρονο μας Noam Chomsky. Αν προτιμάτε κάτι που να χει περισσότερο σχέση με τα ελληνικά δρώμενα, συνιστώ το βιβλιο του Νικόλα Άσιμου, «Αναζητώντας Κροκανθρώπους».)

Με βάση τα παραπάνω, υπάρχουν δύο βασικά επίπεδα που εντοπίζονται στην πολιτική αναρχία που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα: Το πρώτο είναι ότι ως «βίαια φαινόμενα», τα επεισόδια της επικαιρότητας ικανοποιούν την «Ανάγκη Εξαγνισμού» των εν λόγω κοινωνικών ομάδων. Επι προσθέτως, σε αντίθεση με την πλειοψηφία, που ικανοποιεί παθητικά την «Ανάγκη Εξαγνισμού» της εξαπολύοντας κατηγορίες προς τις λάθος κατευθύνσεις, οι βίαιες αντιδράσεις κηρύσσουν πόλεμο σε μία κοινωνία της οποίας οι εξουσιαστικές αρχές (βλ. αστυνομία) ΑΠΕΤΥΧΑΝ ΠΑΤΑΓΩΔΩΣ ΣΤΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥΣ. Και αυτό, γιατί η ελληνική κοινωνία (δηλαδή όλοι εμείς οι έλληνες πολίτες) δεν προσπάθησε ποτε στο παρελθόν να ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΙ ή να ΠΕΡΙΟΡΙΣΕΙ αυτές τις αρχές. Συνεπώς, σ’ αυτόν τον πόλεμο δεν υπάρχουν αθώοι. Είμαστε όλοι ΣΥΝΕΝΟΧΟΙ.

Πιο γραφικά, θα μπορούσε κανεις να παρομοιάσει την κοινωνία με ένα μπαλόνι και την εξουσία με τον αέρα. Αν η κοινωνία/μπαλόνι αδρανήσει και αφήσει την εξουσία/αέρα να γιγαντωθεί, τότε είναι πρόδηλο ότι η έκρηξη δεν θα αργήσει να φανεί. Η (προσωρινή) πολιτική αναρχία, είναι ακριβώς αυτή η έκρηξη. Μία βίαιη και αυθόρμητη αντίδραση σε μια βίαιη και χυδαία δράση! Και ακριβώς επειδή είναι αυθόρμητη, δεν μπορούμε να την αποφύγουμε παρά μόνο αν περιορίσουμε την εξουσία πριν ακόμα προλάβει να γιγαντωθεί (Κάτι, που αυτή τη φορά δεν κάναμε!) Διαφορετικά, είμαστε και εμείς εμπρηστές και μάλιστα του χείριστου ύπουλου είδους. Από εκείνους που βάζουν τις φωτιές στον… ύπνο τους!

ΥΓ: Σέβομαι τις απόψεις του Αναρχισμού, αλλά δεν είμαι οπαδός του, γιατί αν και είναι σχετικά ελευθεριακό ΟΚΠ σύστημα, διαθέτει αρκετούς τεχνητούς κανόνες για να διατηρήσει τις δομές του. Από τη μεριά μου, θεωρώ ότι η ιδανική κοινωνία είναι αυτή στην οποία, οι μόνοι επιτρεπτοί νόμοι/κανόνες, είναι αυτοί της φύσης (και όπου κάθε άλλος κανόνας είναι προσωρινός και χωρίς γενική ισχύ). Παρ’ όλα αυτά, πιστέυω ότι η ανθρωπότητα απέχει έτη φωτός από την απόκτηση της ατομικής ωριμότητας που απαιτεί μία τέτοια κοινωνία, διότι στη συντριπτική της πλειοψηφία, φοβάται να ζήσει ελεύθερη. Απόδειξη? Ο τρόμος που της προκαλεί η υπέρτατη μορφή ελευθερίας που ακούει στο όνομα μοναχικότητα!

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: